Tanya Dokter

  • akibat keliru bersalin normal atau ceasar kerana buasir?

  •  nunia
    Anggota

    haii..doktor..saya sedang mengandung 7bulan anak ke dua..saya mempunyai masalah buasir daripada anak sulong lg sehingga sekarang.Keadaan buasir saya isinya keluar.Masa anak pertama saya bersalin secara forcep disebabkan baby sy susah keluar,tertelan tahi dan di tahan di wad NICU kanan2.Keadaannya sgt sedih dipenuhi dgn wayar dan pusatnya diguting terus.Ada juga doktor bagitahu ini di juga disebabkan buasir dan baby susah nk keluar.Sekarang anak sulong sy ada jantung berlubang tetapi makin kecil..syukur alhamdulilah.tetapi sekarang sy keliru untuk bersalin normal atau secara pembedahan.saya xnak ank ke2 mengalami perkara sama dgn anak pertama..selain daripada itu sy pundik kencing sy bengkak dan terpaksa pakai tiub kencing selama 2mggu,isi buasir saya pn bengkak sebesar duit 50sen.Boleh x doktor bantu saya buat pilihan,antara bersalin normal atau pembedahan untuk keselamatan ank sy..Sy kadang2 masih trauma dengan kelahiran pertama dahulu.TERIMA KASIH doktor kerana membantu..

    Hai,   Pemilihan metode persalinan baik itu normal / caesar akan dipengaruhi kondisi ibu dan sang jabang bayi yang dikandungnya.Pilihan akan diberikan kepada ibu untuk melahirkan secara normal / caesar. Jika pada persalinan pertama ibu mengalami kesulitan karena permasalahn wasir ibu dan menyebabkan bayi mengalami kesulitan pasca persalinan maka ibu bisa menceritakan permasalahan ibu ini ke dokter kandungan yang merawat ibu. Dengan begitu dokter yang merawat ibu dan yang mengetahuidengan paham kondisi ibu dan bayi bisa memberikan alternatif mengenai metode persalinan terbaik yang bisa dilakukan. Indikasi melakukan Caesar bisa dikarenakan :

    • Kondisi ibu yang lemah dan tak sanggup meneran
    • Bayi letak lintang
    • Berat bayi besar (> 4 kg)
    • Panggul ibu sempit (tinggi badan ibu <145 cm)
    • Post matur (usia kehamilan >42 minggu)
    • Ibu memiliki penyakit jantung / kondisi lain yang tidak diperbolehkan meneran kuat.
    • dll
    Baca bahasan operasi caesar. Operasi caesar juga memiliki efek sendiri seperti tindakan operasi pada umumnya seperti adanya kemungkinan infeksi paska operasi, perdarahan, nyeri ,dll. Karena ada untung dan rugi dari masing masing metode persalinan maka pertimbangkan bersama suami dan dokter kandungan Anda pilihan/ metode persalinan terbaik yang sesuai dengan kondisi ibu dan bayi ibu. Pada persalinan kedua belum tentu ibu akan mengalami kesulitan seperti persalinan pertama, namun jika ibu merasa khawatir maka konsultasikan dengan dokter kandungan yang merawat ibu adakah kemungkinan untuk ibu melahirkan secara caesar karena kondisi ibu agar setelah bersalin ibu dan bayi yang dilahirkan bisa sehat dan selamat.   Semoga membantu.   dr. Yusi